Výučba angličtiny u žiakov so špeciálnymi potrebami

Sme radi, že sa s Vami môžeme podeliť o prvé skúsenosti s využitím programu Fast ForWord pri výučbe na základnej škole ZŠ Nevädzová 2 v Bratislave.

Špeciálna pedagogička ZŠ NevädzováZuzana Ochabová sa s nami podelila o svoje skúsenosti:

„Na ZŠ Nevädzová 2 v Bratislave sme vyskúšali na jar 2014 pilotne program Fast ForWord, ktorý je špeciálne vytvorený a určený pre deti s jazykovým handicapom a s poruchami učenia.

Tento program bol vytvorený v spoločnosti Scientific Learning a slúži na precvičovanie všetkých základných funkcií mozgu, ktoré sa zúčastňujú na práci s jazykom, od dekódovania zvukov až po porozumenie komplexnej reči – ide o mozgový kondičný tréning.

Program bol vyvinutý na základe neurovedeckých výskumov v oblasti porúch učenia a je vytvorený tak, aby svojím pôsobením dotváral v mozgu deťom s poruchami učenia neurónovej štruktúry, ktoré im chýbajú, alebo sú nedostatočne rozvinuté.

Precvičuje fonematickú diferenciáciu, sluchovú pamäť, analýzu a syntézu jazyka, radenie informácií, ale aj stavbu viet, chápanie zložitejších textových štruktúr, používanie gramatických časov, porozumenie reči. Len v angličtine, neprekladá sa do slovenčiny.

V školskom roku 2013/14 sme do používania programu zaradili celkom 8 žiakov, vo veku od 8 do 13 rokov, s diagnostikovanými poruchami: dyslexia, dysortografia, dysgrafia, zmiešaná porucha školskej spôsobilosti, vyvojová dysfázia, porucha pozornosti, ADHD.

Zaradili sme aj žiakov s intelektovým nadaním, pretože tento program sa využíva aj ako podpora pri bežnej výučbe angličtiny. Vytvára nové neurónové väzby pre zvuky, ktoré v materinskom jazyku neexistujú. Certifikovaným lektorom sa stala školská špeciálna pedagogička Zuzana Ochabová.

Program ponúka 7 druhov cvičení, sú vytvorené formou počítačovej hry, ktorá je pohyblivá, akčná a zábavná. Dieťa tu plní rôzne úlohy a pokiaľ dosiahne požadovaný cieľ, stane sa v programe niečo zábavné, dieťa dostane „odmenu“. Tieto odmeny sú kľúčovým prvkom programu, pretože zakaždým, keď je dieťa odmenené, jeho mozog vylúči neurotransmitery, ktoré pomáhajú upevniť práve vykonané zmeny v mozgových mapách. (Dopamín zosilňuje pocit odmeny, acetylcholín pomáha mozgu „vyladiť sa“ a zbystriť pamäť).

Protokol programu určuje cvičiť denne po dobu 30 minút 5 krát v týždni v celkovej dĺžke 3 mesiace, prípadne dlhšie. Práve toto opakované a motivujúce cvičenie vytvára požadované zmeny na mozgu, ktoré ďalej umožnia lepšie zachytiť, spracovať informácie, čiže učiť sa efektívnejšie.

Každé dieťa malo preto svoj vlastný prístup a pracovalo na svojej verzii, pretože program sa vždy prispôsobuje individuálnym schopnostiam dieťaťa a vyhodnocuje každý „počítačový klik“. Žiaci sú v programe dlhodobo motivovaní, svoju úspešnosť vidia v percentuálnom raste v každom cvičení.

Program FastForWord každý týždeň generuje podrobný report, v ktorom presne hodnotí dosiahnuté pokroky, ale tiež veľmi presne vyhodnocuje chyby, a navrhuje intervencie, ktoré lektor so žiakmi postupne realizuje.

Realizácia programu FastForWord sa u žiakov s vyššie uvedenými diagnózami prejavila takto:

  • rozvinula a zlepšila fonologické schopnosti, ktoré sú kľúčové pri učení jazyka
  • zvýšila výkon pracovnej pamäte (lepšia schopnosť počúvať a postupovať podľa inštrukcií)
  • zlepšila koncentráciu pozornosti, ale aj spracovanie a zoradenie informácií
  • posilnila sluchovú pamäť (reč sa spracováva rýchlejšie a automatickejšie)
  • zlepšila porozumenie a následné vykonávanie sluchových pokynov
  • zlepšila „organizáciu“ mozgu, príjem, spracovanie informácií, ich ďalší prenos
  • zvýšila žiakom sebavedomie
  • podporila schopnosť samostatne pracovať, zlepšila pracovné návyky
  • čo sa týka anglického jazyka, žiaci si osvojili novú slovnú zásobu, gramatické javy, zlepšili si anglický prízvuk

Žiakov práce v programe zaujala. A aj keď niektoré cvičenia boli náročné a postupovali v nich len veľmi pomaly, väčšinu cvičení dokončili úspešne. Pôvodná obava, že žiaci, ktorí majú výrazné problémy s materinským jazykom, nezvládnu cvičenie v angličtine, sa ukázala ako neopodstatnená. Žiaci sa opakovanou, zrakovou a sluchovou stimuláciou naučili novú anglickú slovnú zásobu a pochopili aj zložitejšiu gramatiku, s ktorou sa doteraz nestretli, takže dokázali byť úspešní.

Náročnosť plnenia programu spočívala hlavne v dodržaní denného protokolu av sústavnom opakovaní, a preto bola veľmi dôležitá spolupráca s rodičmi, ktorí pomáhali sledovať pokroky, ale aj kontrolovať prácu detí. V pilotnom projekte lektorka deti pri práci v programe sledovala a poskytovala intervencie a konzultácie.

Keďže používanie programu FastForWord bolo úspešné, chceme v školskom roku 2014/15 v jeho realizácii pokračovať a zaradiť do neho žiakov NIELEN so špecifickými vývojovými poruchami učenia, ale aj intelektovo nadaných a tiež tých, ktorí majú záujem zlepšiť sa v anglickom jazyku.“

Zaujal Vás pilotný projekt ZŠ Nevädzová? Chcete program Fast ForWord implementovať aj do výučby vašej školy? Informujte sa o možnostiach a podmienkach a kontaktujte nás: info@scilearn.cz.
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.